Jump to content

The Homework Help Thread


Guest Kimmy

Recommended Posts

Ok then:

Gruppeoppgaver til 12. oktober 2006

I denne oppgaven er jeg bedt om å utdype begrepene status, rolle, komplementære statuser – symmetriske og asymmetriske - , status-repertoar og status-inventar.

og gi eksempler på hvordan man skiftet status i dagliglivet avhengig av hvem man snakker med. I delspørsmål to har jeg valgt en mer uformell tone for bedre å illustrere hvordan det til tider er utfordrende å holde orden på hvilke statuser en har aktivisert i ulike situasjoner.

Delspørsmål 1:

I samfunnsvitenskapen benytter en seg av flere fagbegrep, blant disse finner man status, som er en av den totale summen egenskapene en person har. En person har flere statuser, og som eksempel kan en si at mitt eget statusrepertoar, summen av mine egenskaper, inneholder blant annet ”datter”, ”student” og ”samboer”. Rolle, derimot, er hvordan en velger å spille ut fra sin status – noe som i enkelte situasjoner ikke er det andre forventer. For å ta Tor Halfdan Aases eksempel; han er fremdeles foreleser til tross for at han stiller opp i konas skjørt på forelesning, men enkelte, om ikke alle, studentene vil føle at han ikke lever opp til deres rolleforventning til ham som mann (Tor Halfdan Aase, forelesning 11.10.06). ”En status tillater en rekke rolleutforminger, men ikke hvilken som helst rolleutforming” (Cato Wadel sitert i Fossåskaret et al, 1997:21).

Vi kaller det komplementære statuser når to personer samhandler med hverandre, og de aktive statusene står da også som symmetriske/asymmetriske. For å vise til eksempel brukt under en forelesning: to studenter snakker sammen om fag, den ene er mann, den andre kvinne. De ser begge bort fra sine andre statuser som medlemmer av hvert kjønn, og det er underforstått at dette er en rent faglig diskusjon. I et uforvarent øyeblikk kommer den kvinnelige studenten med en flørtende kommentar til den mannlige, som blir litt pinlig berørt, og ikke vet helt hvordan han skal oppføre seg. Hun har nå skiftet status og rolle, og denne rollen svarer ikke til hans rolleforventning til henne som student. De er nå inne i et ikke-komplementært statusforhold. Fort skynder den kvinnelige studenten seg tilbake i sin status som student, og samtalen fortsetter. Den kvinnelige studenten har nå gitt oss eksempel på både symmetrisk og asymmetrisk status – student – student er symmetrisk, mens kvinne – student er asymmetrisk. ”Samhandling finner bare sted gjennom komplementære statuser” (Fossåskaret et al, 1997: 21) – For den mannlige studenten blir det umulig å forholde seg til den flørtende kvinnen foran seg – det var ikke det ”de var enige om”, deres aktiviserte statuser var ikke komplementære.

For å bygge videre på det ovenstående eksempelet, kan vi si at en sykepleierstudent kommer traskende forbi. Hun leter etter et undervisningsrom, men de to samfunnsvitenskapsstudentene prøver å få henne til å delta i deres diskusjon, noe som gjør henne meget utilpass. Hun har ikke den statusen de har som samfunnsvitenskapsstudent, og hører dermed ikke til i deres statusinventar, som er summen av statuser på en arena (Fossåsskaret, forelesning 20.09.06)

Delspørsmål 2

For å kunne demonstrere et bredt spekter av statuser, og det (ikke?) sømløse skiftet mellom disse, benytter jeg meg av Nils Nordmann, en middelaldrende lærer fra Trøndelag som er gift, har to tenåringsbarn, og deler bil på vei til jobben.

0700: Nils står opp og skal lage seg en kopp kaffe før han begynner på frokosten til barna, som også krever at han skal lage deres skolemat. Han har allerede hatt en samtale med sin kone, Berit, om hvordan dagen skal legges opp. De har blitt enige om at han skal ta seg av middagen siden hun da er opptatt i et styremøte, og at hun skal kjøre datteren, Lise, på fotballtrening.

Han har allerede vist tre statuser, og hvordan han utfører disse – arbeidstaker: han har stått opp for å rekke arbeidet, far: ved å lage frokost, skolemat og middag, og ektemann: ved å vise hensyn og avtale med Berit om hvordan dagens oppgaver skal være fordelt dem i mellom.

0730: Henrik, nabo og rektor, har ringt på og de setter seg i bilen for å kjøre til skolen. De snakker om hva de skal gjøre med en mobbesituasjon som har oppstått mellom to elever, da Henrik plutselig utbryter at det var en glimrende fotballkamp på TV dagen før. Nils blir litt forundret – han synes mobbingen, og hvordan få en slutt på den, er viktigere enn en fortballkamp! Pinlig stillhet oppstår, før Nils fortsetter ”Jaha,ja.. sier du det... Rosenborg i helga?”

Her har det oppstått en statuskollisjon – samhandling er ikke mulig da statusene de utspiller ikke lenger er komplementære. Nils klarer å redde situasjonen med å flytte seg over i statusen som fotballsupporter slik at statussettet igjen er komplementært og symmetrisk.

0900: Nils er i full gang med engelskundervisningen. Han er en ivrig lærer og forventer at elevene skal snakke engelsk til enhver tid i timen, og ikke minst, ingen mobiltelefoner! Krittet fyker over tavlen da det ringer fra en lomme. Hans egen. Han tar telefonen nølende opp – det er Berit. Elevene ler høylytt og roper at han må huske å skru den av før timen. Litt skjelven i stemmen tar han den og avtaler med Berit at han skal kjøre Lise til fotballtreningen da Berit vil bli sen i kveld. For å redde seg inn igjen sier han ”bye” til kona før undervisningen fortsetter.

Nils må i all hast bytte status, og klarer ikke å leve opp til elevenes rolleforventning til ham. De må skru av mobiltelefonene når de er på skolen, men lærerne må ikke det samme. Det er urettferdig! Dette kan bli sett på som et brudd på et symmetrisk statusforhold, men understreker at forholdet lærer – elev er asymmetrisk til tross for at det er komplementært. Nils gjør allikevel et tappert forsøk ved å følge sin egen regel om kun engelsk i timen.

1130: Det er storefri og Nils spiser matpakken sin på lærerrommet da kollega Hanne, som har hatt et godt øye til Nils over lengre tid, setter seg ved siden av ham og klapser ham på låret så han setter kaffen i halsen. Hun smiler flørtende og spør hva han skal etter jobb. Nils stammer fram at han skal lage middag til sin kone, og levere datteren på fotballtrening, og mumler ned i kaffekoppen at lærerrommet ikke er noe diskotek.

Nils forholder seg til de andre personene i lærerrommet som kollegaer, og når Hanne da går ut av den statusen opplever han det som vanskelig. Han er ikke interessert i henne på noen annen måte, og nekter med sitt svar å gå inn i en status som er komplementær med Hannes nye status.

1530: Dagligvarebutikken er full av middagssultne mennesker, og Nils står i kassen klar til å betale. Bak kassaapparatet sitter en av hans tidligere elever, og de slår av en vennlig prat om krig og fred og politikk og slikt. Han smiler og sier ”hadet” idet han tar med seg posen med middagen han skal lage når han kommer hjem.

Her hopper Nils sømløst inn i status som tidligere lærer, men kombinerer den med statusen han har som kunde. Han hadde nok ikke hatt en så lang samtale med ekspeditrisen dersom han ikke kjente henne fra før. Ved at de begge er underforståtte med hva deres statussett er går det hele strålende og statusene er komplementære og symmetriske gjennom hele samtalen.

1700: Framme ved fotballbanen hopper Lise ut av bilen og springer bort til venninnene som venter ved siden av banene. De fniser og titter bort på den noen år eldre treneren som står litt lenger borte. Nils har hørt snakk om denne treneren fra overhørte samtalen Lise har hatt på mobiltelefonen med venninner. Uten helt å tenke seg om roper han ”Lise! Er det den ”deilige” treneren?”

Nils har her vist seg ubrukelig som far. Spøk til side, vi ser her at Lise får problemer med at hennes statuser blandes. Nils forsøker å spøke med en datter, de andre jentene fniser med en venninne, og Lise selv er en ung kvinne som svermer for den kjekke treneren. Alle er valide statuser, men Lise kan umulig oppfylle alle rolleforventningene på en gang.

I løpet av en dag har Nils gått gjennom syv statuser. I hver av disse har han samhandlet med andre mennesker i komplementære statuser. I hver av disse statusene reagerer han forskjellig på de gitte situasjonene. Nils-lærer er helt klart mer autoritær enn Nils-kollega, og Nils-ektemann er mer føyelig og behjelpelig enn Nils-kunde.

Vi utøver alle flere statuser i løpet av en dag, basert på rolleforventingene til de vi samhandler med. En status holder ikke til alle situasjoner, og dersom status-settene ikke holdes symmetriske blir det lett misforståelser og ubehagelige situasjoner. For å forstå hvorfor situasjoner oppstår og hvorfor de løses som de gjør, er det hensiktsmessig å se på hvem det var som egentlig snakket sammen, da ikke bare hvilke individ, men også hvilken status de aktiviserer i løpet av samtalen. I eksempelet med mobiltelefonsamtalen i skoletimen ser vi at Nils hadde to status-sett aktivisert samtidig, og at disse gjensidig påvirket hverandre, på godt og vondt. Det undergravde hans status som lærer, men bygget opp under hans status som ektemann. Hvordan vi kan ivareta våre separate statuser uten å sette dem i konflikt med hverandre vil alltid være et interessant spørsmål, men ikke et jeg velger å gå inn på i denne oppgaven.

Kilder:

Fossåsskaret, Erik et al. 1997. Metodisk Feltarbeid: Produksjon og tolkning av kvalitative data (3. Opplag 2005). Oslo: Universitetsforlaget AS.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 728
  • Created
  • Last Reply

Ok then:

Gruppeoppgaver til 12. oktober 2006

I denne oppgaven er jeg bedt om å utdype begrepene status, rolle, komplementære statuser – symmetriske og asymmetriske - , status-repertoar og status-inventar.

og gi eksempler på hvordan man skiftet status i dagliglivet avhengig av hvem man snakker med. I delspørsmål to har jeg valgt en mer uformell tone for bedre å illustrere hvordan det til tider er utfordrende å holde orden på hvilke statuser en har aktivisert i ulike situasjoner.

Delspørsmål 1:

I samfunnsvitenskapen benytter en seg av flere fagbegrep, blant disse finner man status, som er en av den totale summen egenskapene en person har. En person har flere statuser, og som eksempel kan en si at mitt eget statusrepertoar, summen av mine egenskaper, inneholder blant annet ”datter”, ”student” og ”samboer”. Rolle, derimot, er hvordan en velger å spille ut fra sin status – noe som i enkelte situasjoner ikke er det andre forventer. For å ta Tor Halfdan Aases eksempel; han er fremdeles foreleser til tross for at han stiller opp i konas skjørt på forelesning, men enkelte, om ikke alle, studentene vil føle at han ikke lever opp til deres rolleforventning til ham som mann (Tor Halfdan Aase, forelesning 11.10.06). ”En status tillater en rekke rolleutforminger, men ikke hvilken som helst rolleutforming” (Cato Wadel sitert i Fossåskaret et al, 1997:21).

Vi kaller det komplementære statuser når to personer samhandler med hverandre, og de aktive statusene står da også som symmetriske/asymmetriske. For å vise til eksempel brukt under en forelesning: to studenter snakker sammen om fag, den ene er mann, den andre kvinne. De ser begge bort fra sine andre statuser som medlemmer av hvert kjønn, og det er underforstått at dette er en rent faglig diskusjon. I et uforvarent øyeblikk kommer den kvinnelige studenten med en flørtende kommentar til den mannlige, som blir litt pinlig berørt, og ikke vet helt hvordan han skal oppføre seg. Hun har nå skiftet status og rolle, og denne rollen svarer ikke til hans rolleforventning til henne som student. De er nå inne i et ikke-komplementært statusforhold. Fort skynder den kvinnelige studenten seg tilbake i sin status som student, og samtalen fortsetter. Den kvinnelige studenten har nå gitt oss eksempel på både symmetrisk og asymmetrisk status – student – student er symmetrisk, mens kvinne – student er asymmetrisk. ”Samhandling finner bare sted gjennom komplementære statuser” (Fossåskaret et al, 1997: 21) – For den mannlige studenten blir det umulig å forholde seg til den flørtende kvinnen foran seg – det var ikke det ”de var enige om”, deres aktiviserte statuser var ikke komplementære.

For å bygge videre på det ovenstående eksempelet, kan vi si at en sykepleierstudent kommer traskende forbi. Hun leter etter et undervisningsrom, men de to samfunnsvitenskapsstudentene prøver å få henne til å delta i deres diskusjon, noe som gjør henne meget utilpass. Hun har ikke den statusen de har som samfunnsvitenskapsstudent, og hører dermed ikke til i deres statusinventar, som er summen av statuser på en arena (Fossåsskaret, forelesning 20.09.06)

Delspørsmål 2

For å kunne demonstrere et bredt spekter av statuser, og det (ikke?) sømløse skiftet mellom disse, benytter jeg meg av Nils Nordmann, en middelaldrende lærer fra Trøndelag som er gift, har to tenåringsbarn, og deler bil på vei til jobben.

0700: Nils står opp og skal lage seg en kopp kaffe før han begynner på frokosten til barna, som også krever at han skal lage deres skolemat. Han har allerede hatt en samtale med sin kone, Berit, om hvordan dagen skal legges opp. De har blitt enige om at han skal ta seg av middagen siden hun da er opptatt i et styremøte, og at hun skal kjøre datteren, Lise, på fotballtrening.

Han har allerede vist tre statuser, og hvordan han utfører disse – arbeidstaker: han har stått opp for å rekke arbeidet, far: ved å lage frokost, skolemat og middag, og ektemann: ved å vise hensyn og avtale med Berit om hvordan dagens oppgaver skal være fordelt dem i mellom.

0730: Henrik, nabo og rektor, har ringt på og de setter seg i bilen for å kjøre til skolen. De snakker om hva de skal gjøre med en mobbesituasjon som har oppstått mellom to elever, da Henrik plutselig utbryter at det var en glimrende fotballkamp på TV dagen før. Nils blir litt forundret – han synes mobbingen, og hvordan få en slutt på den, er viktigere enn en fortballkamp! Pinlig stillhet oppstår, før Nils fortsetter ”Jaha,ja.. sier du det... Rosenborg i helga?”

Her har det oppstått en statuskollisjon – samhandling er ikke mulig da statusene de utspiller ikke lenger er komplementære. Nils klarer å redde situasjonen med å flytte seg over i statusen som fotballsupporter slik at statussettet igjen er komplementært og symmetrisk.

0900: Nils er i full gang med engelskundervisningen. Han er en ivrig lærer og forventer at elevene skal snakke engelsk til enhver tid i timen, og ikke minst, ingen mobiltelefoner! Krittet fyker over tavlen da det ringer fra en lomme. Hans egen. Han tar telefonen nølende opp – det er Berit. Elevene ler høylytt og roper at han må huske å skru den av før timen. Litt skjelven i stemmen tar han den og avtaler med Berit at han skal kjøre Lise til fotballtreningen da Berit vil bli sen i kveld. For å redde seg inn igjen sier han ”bye” til kona før undervisningen fortsetter.

Nils må i all hast bytte status, og klarer ikke å leve opp til elevenes rolleforventning til ham. De må skru av mobiltelefonene når de er på skolen, men lærerne må ikke det samme. Det er urettferdig! Dette kan bli sett på som et brudd på et symmetrisk statusforhold, men understreker at forholdet lærer – elev er asymmetrisk til tross for at det er komplementært. Nils gjør allikevel et tappert forsøk ved å følge sin egen regel om kun engelsk i timen.

1130: Det er storefri og Nils spiser matpakken sin på lærerrommet da kollega Hanne, som har hatt et godt øye til Nils over lengre tid, setter seg ved siden av ham og klapser ham på låret så han setter kaffen i halsen. Hun smiler flørtende og spør hva han skal etter jobb. Nils stammer fram at han skal lage middag til sin kone, og levere datteren på fotballtrening, og mumler ned i kaffekoppen at lærerrommet ikke er noe diskotek.

Nils forholder seg til de andre personene i lærerrommet som kollegaer, og når Hanne da går ut av den statusen opplever han det som vanskelig. Han er ikke interessert i henne på noen annen måte, og nekter med sitt svar å gå inn i en status som er komplementær med Hannes nye status.

1530: Dagligvarebutikken er full av middagssultne mennesker, og Nils står i kassen klar til å betale. Bak kassaapparatet sitter en av hans tidligere elever, og de slår av en vennlig prat om krig og fred og politikk og slikt. Han smiler og sier ”hadet” idet han tar med seg posen med middagen han skal lage når han kommer hjem.

Her hopper Nils sømløst inn i status som tidligere lærer, men kombinerer den med statusen han har som kunde. Han hadde nok ikke hatt en så lang samtale med ekspeditrisen dersom han ikke kjente henne fra før. Ved at de begge er underforståtte med hva deres statussett er går det hele strålende og statusene er komplementære og symmetriske gjennom hele samtalen.

1700: Framme ved fotballbanen hopper Lise ut av bilen og springer bort til venninnene som venter ved siden av banene. De fniser og titter bort på den noen år eldre treneren som står litt lenger borte. Nils har hørt snakk om denne treneren fra overhørte samtalen Lise har hatt på mobiltelefonen med venninner. Uten helt å tenke seg om roper han ”Lise! Er det den ”deilige” treneren?”

Nils har her vist seg ubrukelig som far. Spøk til side, vi ser her at Lise får problemer med at hennes statuser blandes. Nils forsøker å spøke med en datter, de andre jentene fniser med en venninne, og Lise selv er en ung kvinne som svermer for den kjekke treneren. Alle er valide statuser, men Lise kan umulig oppfylle alle rolleforventningene på en gang.

I løpet av en dag har Nils gått gjennom syv statuser. I hver av disse har han samhandlet med andre mennesker i komplementære statuser. I hver av disse statusene reagerer han forskjellig på de gitte situasjonene. Nils-lærer er helt klart mer autoritær enn Nils-kollega, og Nils-ektemann er mer føyelig og behjelpelig enn Nils-kunde.

Vi utøver alle flere statuser i løpet av en dag, basert på rolleforventingene til de vi samhandler med. En status holder ikke til alle situasjoner, og dersom status-settene ikke holdes symmetriske blir det lett misforståelser og ubehagelige situasjoner. For å forstå hvorfor situasjoner oppstår og hvorfor de løses som de gjør, er det hensiktsmessig å se på hvem det var som egentlig snakket sammen, da ikke bare hvilke individ, men også hvilken status de aktiviserer i løpet av samtalen. I eksempelet med mobiltelefonsamtalen i skoletimen ser vi at Nils hadde to status-sett aktivisert samtidig, og at disse gjensidig påvirket hverandre, på godt og vondt. Det undergravde hans status som lærer, men bygget opp under hans status som ektemann. Hvordan vi kan ivareta våre separate statuser uten å sette dem i konflikt med hverandre vil alltid være et interessant spørsmål, men ikke et jeg velger å gå inn på i denne oppgaven.

Kilder:

Fossåsskaret, Erik et al. 1997. Metodisk Feltarbeid: Produksjon og tolkning av kvalitative data (3. Opplag 2005). Oslo: Universitetsforlaget AS.

Wow! Looks good Merc! (Although I am not Norwegian...but still...:P) :D

Link to comment
Share on other sites

Wow, that was weird, reading norwegian here..

I really like it, you've described it really good! We just had that subject. And it's really hard to adjust in out community today (well I think)

We had a situation at my school when my mum was working there, my maths teacther always went to her complaining about me and my behavior against him and maths. He couldn't split Mother/daughter pupil/teatcher.

So it ended up with me having yet another fight with him that if he had problems with me, don't contact my mother at work because it will not only affect your relationship between you and me, it will also affect your (Him and my mums)..

But it was all over in some months, but at that time I was so angry, because the year before that I had a teatcher consult my dad at the PUB because I was "failing" english, well I ended up with a 5+, so don't know what her problem was :P..

I'm rambelling now, but I really really like Nils Nordmann, where did you get all the ideas of him and his life?

Link to comment
Share on other sites

Thanks for the feedback, Marieh - what you say is so true, and you would expect teachers to be at least a little aware of roles and status...

Nils Nordmann just popped up in my head while trying to figure out how to do the essay. :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.